zamknij

Google automatic translation. The Legionowo City does not accept any responsibility for the accuracy of data and information originating from the translation. In particular, the Legionowo City does not guarantee that the translation is complete, up-to-date or fit for specific purposes. The translation cannot be compared with a human translation, but may help in assessing the relevance of articles.

A A A
Logo BIP
Grafika z salą lekcyjną

Cykl wywiadów z laureatami konkursu „Innowacyjny Nauczyciel” cz. X

Data dodania: 21 marca 2024

Z okazji przypadającej w tym roku jubileuszowej X edycji konkursu „Innowacyjny Nauczyciel” i „Lider Twórczego Zarządzania” prezentujemy cykl wywiadów z laureatami którzy otrzymali ten zaszczytny tytuł w ciągu ostatnich lat. Tytuł "Innowacyjny Nauczyciel" to prestiżowe wyróżnienie Prezydenta Miasta Legionowo, które jest przyznawane w ramach konkursu przez kapitułę składającą się z ekspertów w dziedzinie edukacji z m.in. Ministerstwa Edukacji Narodowej, Kuratorium Oświaty, Uniwersytetu Warszawskiego oraz prasy oświatowej.

Cofnij

O przyznanie tytułu "Innowacyjny Nauczyciel" ubiegać się mogą nauczyciele, którzy:

  • wdrażają autorskie programy i projekty edukacyjne,
  • organizują sprawny i efektywny proces nauczania -uczenia się, stosując nowatorskie metody pracy,
  • inicjują jakościowe zmiany w pracy szkoły,
  • są liderami w wybranym aspekcie pracy placówki,
  • zapewniają uczniom sukces edukacyjny odpowiedni do ich potrzeb i możliwości,
  • badają własne nauczanie i umiejętności potrzebne do niego (poddają ocenie innych nauczycieli )
  • doskonalą swój warsztat pracy oraz dzielą się doświadczeniem z innymi nauczycielami

Wszystkie poprzednie edycje konkursu przebiegły pod patronatem czasopisma "Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej". Konkurs otrzymał w poszczególnych edycjach również patronaty honorowe Ministerstwa Edukacji Narodowej, Mazowieckiego Kuratora Oświaty a także Marszałka Województwa Mazowieckiego i Wojewody Mazowieckiego.

W kolejnym wywiadzie przedstawiamy Panią Joannę Grzegrzółkę z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 3 w Legionowie – nauczycielkę wspierającą proces kształcenia – Innowacyjnego Nauczyciela 2017 r. i 2019 r.


Pytanie: Jak to się stało, że została Pani nauczycielem?
Joanna Grzegrzółka: Decyzja o byciu nauczycielem nie przyszła tak od razu. Jak każdy młody człowiek poszukiwałam swojej drogi zawodowej, zanim dotarłam na właściwy szlak. Zawód nauczyciela kojarzył mi się z pewnego rodzaju rutyną, ograniczeniami, zawodem mało kreatywnym, odtwórczym (taki obraz miałam po lekcjach, w których uczestniczyłam jako dziecko). Jako osoba z dominującą prawą półkulą mózgu byłam tym faktem zniechęcona. Wiedziałam, że na dłuższą metę nie dam rady tak funkcjonować. Doświadczenie w pracy z dziećmi zdobywałam bardzo wcześnie. Jako nastolatka z pasją i ogromnym zaangażowaniem prowadziłam drużynę harcerską, zdobywając teoretyczną i praktyczną wiedzę wychowawczą. To ogromne doświadczenie pozwoliło na refleksję co dalej…czy można robić to co się kocha i wdrożyć to w życie dorosłe? Odpowiedź nasuwała się tylko jedna, pedagogika…podjęłam więc odpowiednie studia, aby zdobyć obligatoryjne uprawnienia i móc realizować się w dalszej pracy dydaktyczno-wychowawczej. Obawy związane z rutyną szybko minęły dzięki temu, iż trafiłam wokół siebie na ludzi, Dyrektora, którzy otwarci byli na zmiany, na nowe innowacyjne metody pracy.

Pyt.: Jaka jest rola nauczyciela w dzisiejszej szkole/przedszkolu?
JG: Trudno na to pytanie odpowiedzieć jednoznacznie. Osobiście uważam, iż nauczyciel we współczesnej szkole/ przedszkolu powinien pełnić rolę przywódcy. Wiedzę poznawczą w obecnych czasach można zdobywać na wiele sposobów, nauczyciel jest pomocny, ale nie niezbędny. Jednak w sytuacji, w której upada świat wartości, autorytetów, nauczyciel – przywódca pełni niezbędną rolę w budowaniu dobrych relacji rówieśniczych, społecznych. Jest odpowiedzialny za budowanie poczucia wartości w młodych ludziach, patriotyzmu i charyzmy. Gdy uda mu się wykształcić te cechy w młodych ludziach, chęć nauki przyjdzie sama.

Pyt.: Co to znaczy być dobrym nauczycielem?
JG: Dobrym nauczycielem jest ten kto zna i rozumie swoich uczniów. Pociąga ich za sobą i wspiera do rozwinięcia skrzydeł, aby mogli fruwać a nie stąpać po ziemi…

Pyt.: Pani sposób do zaangażowania uczniów/dzieci podczas zajęć?
JG: Metoda samodzielnych doświadczeń to mój sukces na zaangażowanie dzieci.

Pyt.: Co chciałaby Pani przekazać młodym nauczycielom rozpoczynającym pracę w szkole/przedszkolu?
JG:
Chciałabym im przekazać, żeby w pracy nie bali się być najlepszą wersją siebie, by łączyli stare dobre praktyki zawodowe z nowymi innowacyjnymi metodami pracy, chylili głowę przed autorytetami pedagogicznymi tego świata i wyznaczali nowe refleksyjne kierunki działania. Znali i używali przepisów prawa by chronić dzieci, wspierać rodziców i godnie stąpać po pedagogicznych ścieżkach tego świata.

Pyt.: Jaki miejsce chciałaby Pani zwiedzić i dlaczego?
JG: Miejsce, które chciałabym zwiedzić to Betlejem. Dlaczego? Bo wierzę, że tam życie dało początek dobrej myśli pedagogicznej.

Pyt.: Pani ulubiona książka z dzieciństwa?
JG: „Wilk, który nigdy nie śpi”

Pyt.: Gdyby trafiła Pani na bezludną wyspę to…
JG: Byłby to czas spokoju, wyciszenia i refleksji.