Cykl wywiadów z laureatami konkursu „Innowacyjny Nauczyciel” cz. X
Z okazji przypadającej w tym roku jubileuszowej X edycji konkursu „Innowacyjny Nauczyciel” i „Lider Twórczego Zarządzania” prezentujemy cykl wywiadów z laureatami którzy otrzymali ten zaszczytny tytuł w ciągu ostatnich lat. Tytuł "Innowacyjny Nauczyciel" to prestiżowe wyróżnienie Prezydenta Miasta Legionowo, które jest przyznawane w ramach konkursu przez kapitułę składającą się z ekspertów w dziedzinie edukacji z m.in. Ministerstwa Edukacji Narodowej, Kuratorium Oświaty, Uniwersytetu Warszawskiego oraz prasy oświatowej.
O przyznanie tytułu "Innowacyjny Nauczyciel" ubiegać się mogą nauczyciele, którzy:
- wdrażają autorskie programy i projekty edukacyjne,
- organizują sprawny i efektywny proces nauczania -uczenia się, stosując nowatorskie metody pracy,
- inicjują jakościowe zmiany w pracy szkoły,
- są liderami w wybranym aspekcie pracy placówki,
- zapewniają uczniom sukces edukacyjny odpowiedni do ich potrzeb i możliwości,
- badają własne nauczanie i umiejętności potrzebne do niego (poddają ocenie innych nauczycieli )
- doskonalą swój warsztat pracy oraz dzielą się doświadczeniem z innymi nauczycielami
Wszystkie poprzednie edycje konkursu przebiegły pod patronatem czasopisma "Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej". Konkurs otrzymał w poszczególnych edycjach również patronaty honorowe Ministerstwa Edukacji Narodowej, Mazowieckiego Kuratora Oświaty a także Marszałka Województwa Mazowieckiego i Wojewody Mazowieckiego.
W kolejnym wywiadzie przedstawiamy Panią Joannę Grzegrzółkę z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 3 w Legionowie – nauczycielkę wspierającą proces kształcenia – Innowacyjnego Nauczyciela 2017 r. i 2019 r.
Pytanie: Jak to się stało, że została Pani nauczycielem?
Joanna Grzegrzółka: Decyzja o byciu nauczycielem nie przyszła tak od razu. Jak każdy młody człowiek poszukiwałam swojej drogi zawodowej, zanim dotarłam na właściwy szlak. Zawód nauczyciela kojarzył mi się z pewnego rodzaju rutyną, ograniczeniami, zawodem mało kreatywnym, odtwórczym (taki obraz miałam po lekcjach, w których uczestniczyłam jako dziecko). Jako osoba z dominującą prawą półkulą mózgu byłam tym faktem zniechęcona. Wiedziałam, że na dłuższą metę nie dam rady tak funkcjonować. Doświadczenie w pracy z dziećmi zdobywałam bardzo wcześnie. Jako nastolatka z pasją i ogromnym zaangażowaniem prowadziłam drużynę harcerską, zdobywając teoretyczną i praktyczną wiedzę wychowawczą. To ogromne doświadczenie pozwoliło na refleksję co dalej…czy można robić to co się kocha i wdrożyć to w życie dorosłe? Odpowiedź nasuwała się tylko jedna, pedagogika…podjęłam więc odpowiednie studia, aby zdobyć obligatoryjne uprawnienia i móc realizować się w dalszej pracy dydaktyczno-wychowawczej. Obawy związane z rutyną szybko minęły dzięki temu, iż trafiłam wokół siebie na ludzi, Dyrektora, którzy otwarci byli na zmiany, na nowe innowacyjne metody pracy.
Pyt.: Jaka jest rola nauczyciela w dzisiejszej szkole/przedszkolu?
JG: Trudno na to pytanie odpowiedzieć jednoznacznie. Osobiście uważam, iż nauczyciel we współczesnej szkole/ przedszkolu powinien pełnić rolę przywódcy. Wiedzę poznawczą w obecnych czasach można zdobywać na wiele sposobów, nauczyciel jest pomocny, ale nie niezbędny. Jednak w sytuacji, w której upada świat wartości, autorytetów, nauczyciel – przywódca pełni niezbędną rolę w budowaniu dobrych relacji rówieśniczych, społecznych. Jest odpowiedzialny za budowanie poczucia wartości w młodych ludziach, patriotyzmu i charyzmy. Gdy uda mu się wykształcić te cechy w młodych ludziach, chęć nauki przyjdzie sama.
Pyt.: Co to znaczy być dobrym nauczycielem?
JG: Dobrym nauczycielem jest ten kto zna i rozumie swoich uczniów. Pociąga ich za sobą i wspiera do rozwinięcia skrzydeł, aby mogli fruwać a nie stąpać po ziemi…
Pyt.: Pani sposób do zaangażowania uczniów/dzieci podczas zajęć?
JG: Metoda samodzielnych doświadczeń to mój sukces na zaangażowanie dzieci.
Pyt.: Co chciałaby Pani przekazać młodym nauczycielom rozpoczynającym pracę w szkole/przedszkolu?
JG: Chciałabym im przekazać, żeby w pracy nie bali się być najlepszą wersją siebie, by łączyli stare dobre praktyki zawodowe z nowymi innowacyjnymi metodami pracy, chylili głowę przed autorytetami pedagogicznymi tego świata i wyznaczali nowe refleksyjne kierunki działania. Znali i używali przepisów prawa by chronić dzieci, wspierać rodziców i godnie stąpać po pedagogicznych ścieżkach tego świata.
Pyt.: Jaki miejsce chciałaby Pani zwiedzić i dlaczego?
JG: Miejsce, które chciałabym zwiedzić to Betlejem. Dlaczego? Bo wierzę, że tam życie dało początek dobrej myśli pedagogicznej.
Pyt.: Pani ulubiona książka z dzieciństwa?
JG: „Wilk, który nigdy nie śpi”
Pyt.: Gdyby trafiła Pani na bezludną wyspę to…
JG: Byłby to czas spokoju, wyciszenia i refleksji.