zamknij

Google automatic translation. The Legionowo City does not accept any responsibility for the accuracy of data and information originating from the translation. In particular, the Legionowo City does not guarantee that the translation is complete, up-to-date or fit for specific purposes. The translation cannot be compared with a human translation, but may help in assessing the relevance of articles.

A A A
Logo BIP
kobieta - Marta Chałubek

Cykl wywiadów z laureatami konkursu „Innowacyjny Nauczyciel” cz. XII

Data dodania: 11 kwietnia 2024

Z okazji przypadającej w ty roku jubileuszowej X edycji konkursu „Innowacyjny Nauczyciel” i „Lider Twórczego Zarządzania” prezentujemy cykl wywiadów z laureatami którzy otrzymali ten zaszczytny tytuł w ciągu ostatnich lat. Tytuł "Innowacyjny Nauczyciel" to prestiżowe wyróżnienie Prezydenta Miasta Legionowo, które jest przyznawane w ramach konkursu przez kapitułę składającą się z ekspertów w dziedzinie edukacji z m.in. Ministerstwa Edukacji Narodowej, Kuratorium Oświaty, Uniwersytetu Warszawskiego oraz prasy oświatowej.

Cofnij

O przyznanie tytułu "Innowacyjny Nauczyciel" ubiegać się mogą nauczyciele, którzy:

  • wdrażają autorskie programy i projekty edukacyjne,
  • organizują sprawny i efektywny proces nauczania -uczenia się, stosując nowatorskie metody pracy,
  • inicjują jakościowe zmiany w pracy szkoły,
  • są liderami w wybranym aspekcie pracy placówki,
  • zapewniają uczniom sukces edukacyjny odpowiedni do ich potrzeb i możliwości,
  • badają własne nauczanie i umiejętności potrzebne do niego(poddają ocenie innych nauczycieli )
  • doskonalą swój warsztat pracy oraz dzielą się doświadczeniem z innymi nauczycielami

Wszystkie poprzednie edycje konkursu przebiegły pod patronatem czasopisma "Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej". Konkurs otrzymał w poszczególnych edycjach również patronaty honorowe Ministerstwa Edukacji Narodowej, Mazowieckiego Kuratora Oświaty a także Marszałka Województwa Mazowieckiego i Wojewody Mazowieckiego.

W kolejnym wywiadzie przedstawiamy Panią Martę Chałubek z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 3 – nauczycielkę matematyki i fizyki – Innowacyjnego Nauczyciela 2014 r.


Pytanie: Jak to się stało, że została Pani nauczycielem?
Marta Chałubek: Pasja. To klucz do tego wyjątkowego zawodu, dzielenia się wiedzą, możliwość kształtowania postaw i przekazywania młodym ludziom tego, co we mnie najlepsze. Uśmiech na twarzy młodego ucznia lub uczennicy, gdy w końcu zrozumiał skomplikowane zagadnienie, jest najlepszą nagrodą dla człowieka pełnego pasji. Nie ma chyba drugiego równie satysfakcjonującego zawodu, gdzie tak szybko można zobaczyć efekty swojej pracy.

Pyt.: Jaka jest rola nauczyciela we współczesnej szkole/przedszkolu?
MC: Współczesna rola nauczyciela sprowadza się do realizacji misji – edukacyjnej i wychowawczej – to nie zmieniło się od wieków. Obecnie stoimy przed dodatkowymi wyzwaniami związanymi z tematyką innej formy komunikacji, problemami psychologicznymi, z którymi na co dzień boryka się nasza młodzież. Coraz częściej musimy być nie tylko nauczycielem, ale także mentorem i osobą, która wysłucha i doradzi.

Pyt.: Co to znaczy być dobrym nauczycielem?
MC: To pytanie należałoby zadać naszym uczniom. Pozwolę sobie tutaj odpowiedzieć na to pytanie innymi pytaniami – sami będziecie mogli Państwo odpowiedzieć: Czy dobry nauczyciel to osoba, która skutecznie naucza wskazanego materiału i weryfikuje czy uczniowie go opanowali, czy osoba, która widzi w oczach dzieci błysk, kiedy zaczynają rozumieć zagadnienie i umieć zastosować nowo nabytą wiedzę w praktyce? Co jest ważniejsze: satysfakcja z dobrze wykonanej pracy czy świadomość, że wykonało się ją tak, że tę satysfakcję czuje nauczyciel i uczeń?

Pyt.: Pani sposób na zwiększenie zaangażowania uczniów/dzieci podczas zajęć?
MC: Angażujemy się w pewne aktywności, gdy nas coś ciekawi, intryguje, porywa. Ponadto, praca nad pasjonującym zadaniem, musi nam przynosić zwykłą przyjemność, pomimo napotykanych trudności. Rola nauczyciela sprowadza się do zaciekawienia, zaintrygowania, podejmowania dyskusji, słuchania uczniów i pokazania jak praca nad zadaniem, problemem może być ciekawa. Osiągam to poprzez przenoszenia zagadnień na plan życia codziennego, przykładów wziętych z życia, praktycznych aspektów poruszanych tematów.

Pyt.: Co chciałaby Pani przekazać nauczycielowi rozpoczynającemu pracę w szkole/przedszkolu?
MC: Pielęgnuj w sobie pasję, bo to ona będzie Twoim głównym motorem napędowym. W trudniejszych momentach, to ona pozwala nam znajdować siłę do pokonywania trudności. Energia płynąca ze współpracy z młodymi ludźmi w zupełności wynagradza niewielkie mankamenty.

Pyt.: Jakie miejsce chciałaby Pani zwiedzić i dlaczego?
MC: Barcelonę, a w szczególności postęp w budowie architektonicznego dzieła sztuki, czyli kościół Sagrada Familia.

Pyt.: Moja ulubiona książka z dzieciństwa to…
MC: "Alicja w Krainie Czarów" Lewisa Carrolla. Uwielbiałam tę książkę za jej niezwykłą i fantastyczną fabułę, pełną niesamowitych przygód, postaci i zagadek.

Pyt.: Gdyby trafiła Pani na bezludną wyspę to…
MC: Zadzwoniłabym do męża z telefonu satelitarnego, żeby wziął ze sobą koc, krem z filtrem i kosz ze słodyczami. Spędzilibyśmy tam tydzień, a później wróciłabym do moich uczniów